Predčitateľská gramotnosť detí v materskej škole

Pod pojmami predčitateľská gramotnosť, či počiatočná čitateľská a počiatočná pisateľská gramotnosť rozumieme kompetenciu dieťaťa objavovať vo svojom bezprostrednom okolí všetko, s čím súvisí svet písma a čísel, schopnosť reagovať na čítaný text, porozumieť mu, zreprodukovať ho, napodobňovať a graficky zaznamenať to, čo vidí.
V materskej škole sa predčitateľská gramotnosť dieťaťa rozvíja kontinuálne prostredníctvom prípravy na zvládanie procesov čítania a písania v základnej škole a podporou objavného čítania a písania v sociálnej interakcii a v komunikácii.
Gramotnosť v ponímaní predškolského vyučovania neznamená učiť sa písať a čítať, ale je chápaná ako komplex vzájomne prepojených a rovnocenných zložiek – rozprávanie, počúvanie, vzájomná komunikácia, stretávanie sa s písmom v písanej a čítanej forme.

Primárne ciele rozvoja predčitateľskej gramotnosti

  • počúvať aktívne a s porozumením myšlienky a informácie
  • vyjadrovať sa a komunikovať svoje myšlienky, názory, skúsenosti a poznatky,
  • voliť primeraný a kreatívny spôsob komunikácie vzhľadom na situáciu,
  • objavovať svet písmen a čísel, rozlišovať niektoré symboly, rozumieť ich významu,
  • vedome vytvárať vzťah ku knihám, k detskej literatúre a k časopisom, k encyklopédiám a ku knižnému svetu,
  • rozvíjať spôsobilosti napomáhajúce k vytváraniu počiatočného čítania a písania,
  • hľadať a objavovať súvislosti medzi jednotlivými informáciami,
  • prostredníctvom zážitkovej metódy rozvíjať osobnosť dieťaťa.

Metódy predčitateľskej gramotnosti

Rozvoj predčitateľskej gramotnosti v materských školách sa realizuje uplatňovaním inovatívnych špecifických metód, rozvíjaním aktívneho počúvania s porozumením, čítaním rozprávok, veršov, príbehov s detským hrdinom, spoluprácou so školskými knižnicami a pod.
V neposlednom rade ide najmä o podnetné prostredie, plné písmen a číslic, rôzne centrá gramotnosti, písacie potreby, knižný fond, časopisecká literatúra a mnoho ďalších.
Okrem metód rozvíjajúcich predčitateľskú gramotnosť, ako sú metóda lona, metóda kalendár, metóda slovná banka, metóda tvorby pravidiel, metóda tvorby kníh a časopisov, metóda tvorby pojmovej mapy, metóda tajničky či maľovaného čítania, menovky detí na skrinkách, či označenie detských portfólií, označenie výtvarných a iných produktov menami detí.
K ďalším metódam rozvíjania predčitateľskej gramotnosti, ktoré v našej materskej škole využívame sú:

Primárna metóda počiatočnej čitateľskej gramotnosti

Práca s detskou knihou je primárnou metódou počiatočnej čitateľskej gramotnosti. Prostredníctvom knihy má deiťa možnosť spoznať:
  • druh knihy – rozprávková, detská encyklopédia, slovník, leporelo,
  • súčasti knihy –listy, iné pomôcky – šablóny, záložky,
  • postupnosť strán vyjadrenú číslami,
  • smerovú orientáciu pri čítaní zhora nadol, zľava doprava.
  • vlastnosti obalov kníh,
  • umiestnenie a podoby názvov kníh a nadpisov,
  • meno autora,
  • meno ilustrátora,
  • rozlíšiť, čo je písaný text, čo fotografia, obrázok, ilustrácia, kde sú písmená, slová, medzery medzi slovami

Metódy fonematického uvedomovania

copyright © 2007-2024 MŠ Švantnerova
www.mssvantnerova.sk     Miro Perdoch Web Design
Miro Perdoch Web Design

POMOC

Pre túto sekciu nie je k dispozícii manuál.

Zoznam študentov krúžku angličtiny

1. Skupina (1. a 2. trieda)
Utorky a štvrtky 14:50 - 15:20 hod.
Bakayová Zuzana
2. trieda
Brenčičová Natália
2. trieda
Broš Samuel
2. trieda
Chmelová Lenka
1. trieda
Čorba Dárius
2. trieda
Dubovská Elena
2. trieda
Gajdoš Martin
2. trieda
Geletová Tamara
2. trieda
Martinovičová Hana
1. trieda
Mižák Martin
1. trieda
Uška Juraj
1. trieda
Wallner Felix
2. trieda
2. Skupina - Pokročilí (4.A a 4.B trieda)
Utorky a štvrtky 15:20 - 15:50 hod.
Buriánková Radka
4.A
Čipáková Ema
4.A
Danková Ella
4.A
Dekan Rastislav
2. trieda
Dostál Dávid
4.A
Eglová Olívia
4.A
Hatalová Natália
4.B
Mižáková Veronika
4.B
Pavlíková Yasmín
4.A
Patoprstá Lea
4.B
Perďochová Dominika
4.B
Popluhárová Paula
4.A
Sedláková Katarína
4.A
Šrámková Klára
4.A
Žilinčár Dominik
2. trieda
3. Skupina - Začiatočníci (4.A a 4.B trieda)
Utorky a štvrtky 15:55 - 16:25 hod.
Bokoch Illia
4.A
Ďurkovský Stanislav
4.A
Guraničová Lenka
4.B
Nevlahová Alexandra
4.B
Pápežová Nina
4.B
Sádovský Miloš
4.A
Somorovský Samuel
4.B
Uheríková Ella
4.A

Zoznam študentov Tanečného krúžku

1. Skupina
Pondelky 14:50 - 15:20 hod.
Bakayová Zuzana
2. trieda
Bernátová Emma
2. trieda
Bolebruchova Miriam
2. trieda
Brenčicová Natália
2. trieda
Čorba Dárius
2. trieda
Dekan Rastislav
2. trieda
Dubovská Elena
2. trieda
Geletová Tamara
2. trieda
Kostková Paulína
2. trieda
Martinovičová Hana
1. trieda
Rybáriková Natália
1. trieda
Valovičová Nela
1. trieda
Wallner Felix
2. trieda
Žilinčár Dominik
2. trieda
2. Skupina
Pondelky 15:25 - 15:55 hod.
Belfi Michal
4.A trieda
Bokoch Illia
4.A trieda
Čipáková Emma
4.A trieda
Danková Ella
4.A trieda
Dostál Dávid
4.A trieda
Ďurkovský Stanislav
4.A trieda
Eglová Olívia
4.A trieda
Hudáková Natália
4.A trieda
Masár Matias
4.A trieda
Pálfiová Hana
4.B trieda
Popluharova Paulína
4.A trieda
Sedláková Katarína
4.A trieda
Stránsky Michal
4.A trieda
Uheríková Ella
4.A trieda
Válová Dominika
4.A trieda
3. Skupina
Pondelky 16:00 - 16:30 hod.
Agalarev Tomáš
4.B trieda
Belica Lukáš
4.B trieda
Bohumelová Natália
4.B trieda
Brusáková Natália
4.B trieda
Čibová Veronika
4.B trieda
Guraničová Lenka
4.B trieda
Hatalová Natália
4.B trieda
Karaffová Katarína
4.B trieda
Miča Filip
4.B trieda
Mihálik Adam
4.B trieda
Mižáková Veronika
4.B trieda
Nevlahová Alexandra
4.B trieda
Pápežová Nina
4.B trieda
Patoprstá Lea
4.B trieda
Perďochová Dominika
4.B trieda
Slížiková Elena
4.B trieda
Somorovský Samuel
4.B trieda
Ušiaková Mia
4.B trieda
Vlachová Emily
4.B trieda

Legenda alergénov

Skupina 1
Obilniny obsahujúce lepok (pšenica, raž, jačmeň, ovos, špalda, kamut alebo iné hybridné odrody) a výrobky z nich.
Skupina 2
Kôrovce a výrobky z nich
Skupina 3
Vajcia a výrobky z nich
Skupina 4
Ryby a výrobky z nich
Skupina 5
Arašidy a výrobky z nich
Skupina 6
Sójové zrná a výrobky z nich
Skupina 7
Mlieko a výrobky z neho, vrátane laktózy
Skupina 8
Orechy, ktorými sú mandle, lieskové orechy, vlašské orechy, kešu, pekanové orechy, para orechy, pistácie, makadamové orechy a queenslandské orechy a výrobky z nich
Skupina 9
Zeler a výrobky z neho
Skupina 10
Horčica a výrobky z nej
Skupina 11
Sezamové semená a výrobky z nich
Skupina 12
Oxid siričitý a siričitany v koncentráciách vyšších ako 10 mg/kg alebo 10 mg/l
Skupina 13
Vlčí bôb a výrobky z neho
Skupina 14
Mäkkýše a výrobky z nich

Reklamačné podmienky

Predávajúci zodpovedá za výrobné vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim.
Predávajúci nezodpovedá za vady spôsobené prepravou zabezpečovanou Slovenskou poštou a.s..
Predávajúci nezodpovedá za vady spôsobené hrubým alebo nesprávnym zaobchádzaním s produktom.
S prípadnou reklamáciou našich produktov sa obracajte na remini@remini.sk.
V prípade doručenia na dobierku si obsah zásielky skontrolujte ihneď po jej prevzatí. Ak je tovar zjavne poškodený následkom dopravy, žiadajte náhradu od Slovenská pošta a.s.